Skip to content

“Ik vind het fantastisch om elke dag weer de vertaalslag te maken van kansen, naar ideeën naar concepten"

Joyce van de Hoef Beursmanager

Jaarbeurs door de ogen van... Joyce van de Hoef

Als beursmanager is Joyce eindverantwoordelijk voor verschillende evenementen voor de bouw- en installatiesector. “De bouw- en installatiesector samenbrengen is een belangrijk speerpunt voor Koninklijke Jaarbeurs. We willen met kennis en aandacht een bijdrage leveren aan de positieve groei van de branche.”, vertelt Joyce. Ze organiseert, samen met een team van collega’s, onder andere BouwBeurs en VSK.

Joyce ziet zichzelf als een architect: ze kijkt naar de kansen die in de markt liggen en vertaalt deze – samen met andere experts – naar verschillende concepten. Zo zegt ze zelf: “Ik bedenk een land dat bestaat uit steden die beetje bij beetje vorm krijgen. Ik kijk naar het strategische onderdeel, maar we hebben elkaar nodig om het uit te voeren. Ik krijg hulp van de branche en van collega’s van verschillende afdelingen zoals sales, marketing, hospitality en verschillende leveranciers etc. Want alleen als we er allemaal maximaal voor gaan, dan lukt het.”  Vraag en aanbod samenbrengen Door samen te werken met zowel interne, als externe collega’s weet ze jaar op jaar beurzen neer te zetten die echt waarde toevoegen voor de branche. Joyce: “Er liggen een hoop kansen, deze markt staat nooit stil. Er wordt enorm veel gebouwd en de energietransitie komt op gang. Tegelijkertijd horen we ook dat er andere vraagstukken spelen in de sector. Ik zie het als ons doel om de branche daarin te versterken. Door vraag en antwoord samen te brengen bijvoorbeeld. Dat doen we door waardevolle ontmoetingen te creëren door beurzen, congressen, seminars en andere evenementen te organiseren en faciliteren. Daarnaast vinden we het bij Jaarbeurs belangrijk om te innoveren en te zoeken naar vernieuwende oplossingen om de branche bij elkaar te brengen en van kennis te voorzien. Zo hebben wij begin dit jaar een nieuw online platform gelanceerd, de Bouw en Installatie Hub.”  Online platform voor bouw en installatie De Bouw en Installatie Hub is in het leven geroepen om samenwerkingen in de bouw en installatiesector te versterken, 365 dagen per jaar. Door verduurzaming en de energietransitie raken de bouw en techniek steeds meer met elkaar verbonden.. De Bouw en Installatie Hub brengt deze twee werelden samen om de samenwerking te versterken en duurzame groei te versnellen. Joyce: “De Bouw en Installatie Hub is een open community met ruim 300.000 profielen. Hier wordt content gedeeld vanuit leveranciers, media, kennisinstellingen, overheid en brancheorganisaties. Het is een platform wat volledig in het teken staat van kennisdelen, verbinden en elkaar ontmoeten. Ontmoeten kan daarnaast natuurlijk ook nog live, via de beurzen, congressen en seminars die Jaarbeurs organiseert en faciliteert. Wij zijn overtuigd dat je een sterke verbinding creëert met een combinatie van de online community gedurende het hele jaar én hoogtepunten op de live evenementen.”

"Wij zijn overtuigd dat je een sterke verbinding creëert met een combinatie van de online community gedurende het hele jaar én hoogtepunten op de live evenementen."

Beursmanager

Kennis inslaan bij een adviescommissie Zoals elke goede eventorganisator betaamt, is het belangrijk om over de juiste kennis te beschikken over je doelgroep, net als kennis over mogelijke concepten en kansen. Zo kan je de inhoud van je programma tot in alle details aan laten sluiten op de wensen en behoeften van de bezoekers. Het is kennis die Joyce als beursmanager niet altijd zelf in huis heeft. Ze werkt daarom met een adviescommissie en verschillende werkgroepen. Hier gaan ze samen aan de slag om bepaalde onderwerpen praktischer en specifieker te maken. Joyce: “Onze adviescommissie geeft ons input over de concepten die er op dat moment spelen. We werken hierbij samen met verschillende mensen uit brancheverenigingen, kennisinstituten, media, klanten en bezoekers. We brengen verschillende disciplines bij elkaar en leggen vraagstukken aan hen voor. De onderwerpen variëren enorm: van het elektrificeren van de sector tot meer diversiteit en werkgelegenheid creëren.”   Duurzaamheid en inclusiviteit Onderwerpen die bij Jaarbeurs, en dus ook bij Bouwbeurs en VSK, hoog op de agenda staan, zijn duurzaamheid en inclusiviteit. Joyce: “We kunnen de energietransitie alleen realiseren als we met elkaar samenwerken. Daarom organiseren we een transitiediner waarbij we mensen op c-level bij elkaar brachten. Hier voeren we gesprekken over wat er op dit moment speelt, waar de kansen en uitdagingen liggen in de toekomst en hoe de branche, (en Jaarbeurs zelf) dat kunnen vertalen naar goede bouw- en installatieconcepten. Dit wordt jaarlijks georganiseerd, het ene jaar zal het meer de focus hebben op bouw en het andere jaar meer op installatie.” Het andere thema is inclusiviteit. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om, samen met de sector, jongeren te enthousiasmeren voor de bouwsector & installatiesector. Joyce: “We werken daarom samen met verschillende scholen en opleidingen. Door studenten opdrachten te geven, krijgen we een kijkje in hun hoofd en hoe zij de sector ervaren. Dit helpt ons weer met het vertalen van bepaalde concepten.”  Meer vrouwen in de bouw Een andere vorm van inclusiviteit in de sector is door te proberen meer vrouwen aan te trekken. Het is immers geen geheim dat het percentage mannen in de bouw- en installatiebranche nog de boventoon voert. Het team organiseerde daarom een speciale ladies lunch tijdens BouwBeurs: “Ik ben daar heel trots op, we hebben 57 vrouwen uit de bouw bij elkaar aan tafel gekregen. Ze deelden kennis en informatie met ons en gaven hun visie op de sector. Het ging niet om de verschillen te laten zien, maar juist om de kracht van meer vrouwen in de bouw te benadrukken. Het is zo bijzonder om te zien: uit dit soort bijeenkomsten ontstaan samenwerkingen én vriendschappen. Ik vind het geweldig om de branche op deze manier verder te helpen.” Focus op de bouw en installatiesector Joyce is trots te werken voor de grootste beurzen binnen de bouw- en installatiesector. Door actief ‘in de markt te zitten’, kennis te delen, te netwerken en mensen met elkaar te verbinden, wil ze voorop blijven lopen in de sector. Dat sluit aan bij strategie van Jaarbeurs: Utrecht en Jaarbeurs het centrale middelpunt maken van alles wat te maken heeft met de bouw- en installatiebranche. Joyce: “Ik vind het fantastisch om elke dag weer de vertaalslag te maken van kansen, naar ideeën naar concepten. Ik ben er echt trots op dat we mee kunnen helpen aan de groei van de markt. Of beter gezegd: samen eraan te bouwen.” 

Vacatures Sales & Accountmanagement

Filters

2 jobs