Skip to content

"‘Ik kijk hier nog steeds mijn ogen uit’"

Martijn Harmelink Teamlead Logistiek & Cybersecurity

Teamlead Logistiek & Cybersecurity
Teamlead Logistiek & Cybersecurity

Jaarbeurs door de ogen van... Martijn Harmelink

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Martijn Harmelink is teamlead Logistiek & Cybersecurity en is onder andere verantwoordelijk voor het managen van de salesteams van de evenementen ICT & Logistiek, Logistica, Cybersec Europe & NL. Sales zit in het bloed van Martijn, hij heeft een grote passie voor deze vaardigheid. Dat was vroeger wel anders. Sterker nog, op z’n achttiende was hij een introvert persoon en keek hij zelfs een beetje op tegen salesmensen. Hij bewonderde ze omdat ze zonder angst op anderen afstapten en een gesprek begonnen. Totdat hij zichzelf de vraag stelde: is het wel écht zo spannend? En om uit zijn comfortzone te stappen, besloot hij te kiezen voor een verkoopfunctie bij een tuinmeubelbedrijf. Hij merkte iets bijzonders. Zo vertelt hij: ‘Als je eenmaal in die flow zit, ga je op zoek naar de verbinding met elkaar en laat je het verkopen los. Je komt veel verschillende mensen tegen, van allerlei leeftijden, met eigen expertises en je kan van iedereen leren. Dat is blijven hangen.’

Met deze kennis in zijn broekzak startte hij jaren later bij Jaarbeurs als accountmanager en groeide door als teamlead Logistiek & Cybersecurity. Sales is hier nog steeds een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. Ongeveer 75% van zijn tijd is hij bezig met sales en relatiemanagement. De andere 25% beslaat het managen van salesmedewerkers waar hij fungeert als leidinggevende en aanspreekpunt.

"Sales is hier niet alleen koude verkoop. Veel werkzaamheden hebben te maken met relatiebeheer"

Teamlead Cybersecurity & Logistiek

Veelzijdige werkzaamheden

Martijn heeft het naar zijn zin in zijn salesfunctie bij Jaarbeurs. Zo zegt hij: ‘Als je het heel plat slaat, verkopen we vierkante meters en waardevolle ontmoetingen. Uiteindelijk wil je het beurs- en congresgebouw zo goed mogelijk vullen om een kwalitatief sterke en volledige afspiegeling van de markt weer te geven. Daar komt meer bij kijken. Continu zijn we op zoek naar de manier waarop we onze klanten gedurende het hele jaar kunnen voorzien van waardevolle contacten. Met ruim 100 jaar ervaring heeft Jaarbeurs een enorm netwerk waar onze klanten gebruik van kunnen maken. Daarnaast is het niet alleen koude verkoop, want veel van mijn werkzaamheden komen neer op relatiebeheer. Ook kijken we goed naar wat de markt beweegt en welke bedrijven we daarop kunnen aanhaken om impact te creëren. We bezoeken daarom regelmatig andere congressen, beurzen en netwerkbijeenkomsten.

Waardevolle bijdrage

Iets bij kunnen dragen aan de maatschappij vindt Martijn een van de voordelen van werken bij Jaarbeurs. ‘We faciliteren hier waardevolle ontmoetingen voor 2,5 miljoen bezoekers per jaar. Dat is echt bijzonder. Jaarbeurs heeft in mijn ogen een sterke maatschappelijk functie. Het is enorm belangrijk dat we elkaar fysiek blijven opzoeken. Daarmee zeg ik niet dat we de digitale samenleving niet moeten omarmen, maar de waarde van een fysiek evenement dat een of twee keer per jaar plaatsvindt, wordt steeds belangrijker. De zingeving van Jaarbeurs – en dan bedoel ik dus de purpose – is voor mij heel waardevol. Kijk bijvoorbeeld naar de BouwBeurs waar we de hele bouwsector van de Benelux samenbrengen. Door het delen van al die kennis en expertise leveren wij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkelingen binnen bouwend Nederland.’

Fijne werksfeer

Martijn kan naar eigen zeggen bij elk willekeurig bedrijf zijn draai wel vinden, zolang hij maar doet wat hij leuk vindt. Toch kiest hij heel bewust voor Jaarbeurs, met name vanwege de mensen en de cultuur: ‘Het komt uiteindelijk allemaal van binnenuit. Daar ben ik van overtuigd. Er zijn veel mooie bedrijven, maar bij Jaarbeurs zijn de mensen enorm leuk en is de sfeer goed. Het is er informeel en iedereen is vriendelijk. We willen elkaar hier helpen en gaan samen voor succes.’

Samen toewerken naar een groot doel

Als we vragen wat Martijn het meest bijblijft tijdens zijn carrière bij Jaarbeurs tot nu toe, noemt hij de evenementen en de aanloop ernaartoe. ‘Ik krijg binnenkort een tweede kindje en ik zit al moeilijk te doen om een babykamer te behangen, te schilderen en een vloer te leggen. En bij Jaarbeurs wordt gewoon een heel dorp uit de grond gestampt binnen twee à drie dagen. Letterlijk! Dat blijf ik echt enorm bijzonder vinden. Je kijkt echt je ogen uit. Je ziet een week lang al je klanten bij elkaar en iedereen zit in een goede vibe. Energie verbindt mensen. En als je dat ziet gebeuren ... dan voel je dat ook echt. Dít is waar je met je team zo hard naartoe hebt gewerkt. Uiteindelijk hebben we tienduizenden mensen samengebracht en weet je dat er handel gedreven wordt en serieuze kennis gedeeld.’

Vacatures Sales

Filters

2 jobs