Jaarbeurs door de ogen van... Marleen van Soest
Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Marleen van Soest is Brand Marketing Manager en vertelt hoe zij zorgt dat Vakantiebeurs en KreaDoe echt een uitje wordt voor bezoekers.
“Als ik aan Jaarbeurs denk, denk ik aan beleving” zegt Marleen. “Dat is ook wat ik wil bereiken met de beurzen. Ik ben verantwoordelijk voor de bezoekerswerving en hoe de beurzen in de markt gezet worden.” Om te voldoen aan verwachtingen van bezoekers, gaat ze het gesprek aan met haar doelgroep. Ze werkt daarmee nauw samen met een contentmarketeer.
Samen testen
Het doel van Marleen is de bezoeker al vanaf het eerste moment mee te nemen in de reis naar de beurs. Het is haar taak om het zo makkelijk en vriendelijk mogen te maken voor de bezoeker om informatie te vinden en zoeken. Marleen: “Om er zeker van te zijn dat onze gasten vinden wat ze nodig hebben, voeren we bijvoorbeeld conversieoptimalisatie uit op de website. Dat doen we aan de hand van een testpanel. We stellen hen vragen en geven opdrachten, bijvoorbeeld om een bepaalde deelnemer op te zoeken. Ze moeten binnen een paar kliks uitkomen bij het einddoel. Aan de hand van die testonderzoeken kunnen wij onze websites optimaliseren en het zo makkelijk mogelijk maken om erdoorheen te navigeren. Daarnaast kijken we goed naar de zoekopdrachten van onze doelgroep en zetten dat direct in het zicht of bovenaan de website.”
De mening van bezoekers telt
Marleen wil dat Jaarbeurs een fijne plek is voor bezoekers, waar ze echt een dagje uit beleven. Een deel van haar tijd besteedt ze daarom aan het luisteren naar feedback. “Zo kunnen we namelijk dat stapje extra zetten en gaan voor de mooiste beleving” zegt ze. “Bij KreaDoe vroegen we bijvoorbeeld op social media wat bezoekers hopen te zien deze aankomende editie. We kregen massaal te horen dat BENR, het Utrechtse muziekduo (dat de editie ervoor ook aanwezig was), er moest zijn. Uiteraard hebben we hen weer geboekt.”
Feestje bij de ingang
Door verschillende communicatiekanalen in te zetten en bezoekers om feedback te vragen, anticipeert Marleen op hun verwachtingen. Daarnaast bedenkt ze samen met haar team bijzondere elementen en krijgt ze mooie (lastminute) ingevingen. Marleen: “We zoeken altijd naar nieuwe manieren om de beleving te vergroten. Zeker het begin en eind van een event blijft je bij. Als je leuk ontvangen wordt en weer weggaat met een cadeautje in je hand, bijvoorbeeld. We besloten daarom bij het KreaDoe Lentefestival een glitter Fiat 500 met een dj, neer te zetten bij de ingang. We zagen de mensen swingend binnenkomen. Dochters die hun moeder aantikten en een dansje waagden. Daar geniet ik zo van: het is een klein element dat we nog even snel bedachten, en wat zoveel impact maakt.”