Overslaan naar content

"We zoeken altijd naar manieren om beleving te vergroten"

Marleen van Soest Brand Marketing Manager

Brand marketing manager
Brand marketing manager

Jaarbeurs door de ogen van... Marleen van Soest

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Marleen van Soest is Brand Marketing Manager en vertelt hoe zij zorgt dat Vakantiebeurs en KreaDoe echt een uitje wordt voor bezoekers. 

“Als ik aan Jaarbeurs denk, denk ik aan beleving” zegt Marleen. “Dat is ook wat ik wil bereiken met de beurzen. Ik ben verantwoordelijk voor de bezoekerswerving en hoe de beurzen in de markt gezet worden.” Om te voldoen aan verwachtingen van bezoekers, gaat ze het gesprek aan met haar doelgroep. Ze werkt daarmee nauw samen met een contentmarketeer. 

Samen testen

Het doel van Marleen is de bezoeker al vanaf het eerste moment mee te nemen in de reis naar de beurs. Het is haar taak om het zo makkelijk en vriendelijk mogen te maken voor de bezoeker om informatie te vinden en zoeken. Marleen: “Om er zeker van te zijn dat onze gasten vinden wat ze nodig hebben, voeren we bijvoorbeeld conversieoptimalisatie uit op de website. Dat doen we aan de hand van een testpanel. We stellen hen vragen en geven opdrachten, bijvoorbeeld om een bepaalde deelnemer op te zoeken. Ze moeten binnen een paar kliks uitkomen bij het einddoel. Aan de hand van die testonderzoeken kunnen wij onze websites optimaliseren en het zo makkelijk mogelijk maken om erdoorheen te navigeren. Daarnaast kijken we goed naar de zoekopdrachten van onze doelgroep en zetten dat direct in het zicht of bovenaan de website.” 

De mening van bezoekers telt

Marleen wil dat Jaarbeurs een fijne plek is voor bezoekers, waar ze echt een dagje uit beleven. Een deel van haar tijd besteedt ze daarom aan het luisteren naar feedback. “Zo kunnen we namelijk dat stapje extra zetten en gaan voor de mooiste beleving” zegt ze. “Bij KreaDoe vroegen we bijvoorbeeld op social media wat bezoekers hopen te zien deze aankomende editie. We kregen massaal te horen dat BENR, het Utrechtse muziekduo (dat de editie ervoor ook aanwezig was), er moest zijn. Uiteraard hebben we hen weer geboekt.” 

Feestje bij de ingang

Door verschillende communicatiekanalen in te zetten en bezoekers om feedback te vragen, anticipeert Marleen op hun verwachtingen. Daarnaast bedenkt ze samen met haar team bijzondere elementen en krijgt ze mooie (lastminute) ingevingen. Marleen: “We zoeken altijd naar nieuwe manieren om de beleving te vergroten. Zeker het begin en eind van een event blijft je bij. Als je leuk ontvangen wordt en weer weggaat met een cadeautje in je hand, bijvoorbeeld. We besloten daarom bij het KreaDoe Lentefestival een glitter Fiat 500 met een dj, neer te zetten bij de ingang. We zagen de mensen swingend binnenkomen. Dochters die hun moeder aantikten en een dansje waagden. Daar geniet ik zo van: het is een klein element dat we nog even snel bedachten, en wat zoveel impact maakt.”

"Er is hier altijd wat te doen en te beleven"

Brand Marketing Manager

Inlevingsvermogen en omdenken

Soms moet Marleen omdenken. Want wat wij als Jaarbeurs in gedachten hebben, sluit niet altijd aan bij wat de bezoeker wil of verwacht. Een voorbeeld daarvan is onze app. Net als elke technische ontwikkeling, moest de app nog een beetje geaccepteerd en gefinetuned worden. Marleen: “We merkten dat de Jaarbeurs Live App bij de eerste editie nog niet zo goed beoordeeld werd. Mensen konden nog niet helemaal hun weg vinden en de voorkeur voor een gedrukte plattegrond bleef groot. Dat was voor ons een lastige, want vanuit duurzaamheidsoogpunt willen we af van de papieren plattegronden. Dus maakten we een afweging. We hebben uiteraard de app geoptimaliseerd. Daarnaast stimuleerden we bezoekers om deze te downloaden en kregen ze in ruil daarvoor, een gratis festivalbandje. De mensen die écht graag een fysieke plattegrond wilden, konden deze kopen. Wij konden zo een optie bieden en uitleggen hoe dat aansluit bij de duurzame doelen van Jaarbeurs. Dat werd goed ontvangen. We proberen dus altijd te luisteren naar onze bezoekers en daarop te anticiperen.”

Beloven en verwonderen

Soms moet Marleen omdenken. Want wat wij als Jaarbeurs in gedachten hebben, sluit niet altijd aan bij wat de bezoeker wil of verwacht. Een voorbeeld daarvan is onze app. Net als elke technische ontwikkeling, moest de app nog een beetje geaccepteerd en gefinetuned worden. Marleen: “We merkten dat de Jaarbeurs Live App bij de eerste editie nog niet zo goed beoordeeld werd. Mensen konden nog niet helemaal hun weg vinden en de voorkeur voor een gedrukte plattegrond bleef groot. Dat was voor ons een lastige, want vanuit duurzaamheidsoogpunt willen we af van de papieren plattegronden. Dus maakten we een afweging. We hebben uiteraard de app geoptimaliseerd. Daarnaast stimuleerden we bezoekers om deze te downloaden en kregen ze in ruil daarvoor, een gratis festivalbandje. De mensen die écht graag een fysieke plattegrond wilden, konden deze kopen. Wij konden zo een optie bieden en uitleggen hoe dat aansluit bij de duurzame doelen van Jaarbeurs. Dat werd goed ontvangen. We proberen dus altijd te luisteren naar onze bezoekers en daarop te anticiperen.”

Vacatures Marketing & Communicatie

Filters

1 vacatures
Accountmanager ComputableMarketing & CommunicatieBaan